V Pardubicích byly vlečné vozy spojovány do sopurav s jak trolejbusy, tak autobusy (z důvodu zvládnutí přepravních náporů hlavně na spojích do chemické oblasti v Semtíně). Vlečné vozy byly nakupovány již od roku 1950 a jezdily s autobusy na jejich první i druhé lince. První sopurava trolejbusu s vlekem vjela prvně asi v roce 1952 na lince číslo 3.
Historie vlečných vozů není vůbec přesně zmapována, protože vleky velmi často měnily své majitele a nebyly přesně vyhrazeny pouze pro provoz s trolejbusy či autobusy.. Přesnější údaje pocházejí až z roku 1954, kdy podnik vykazuje celkem 10 vlečných vozů, z nich pro autobusovou dopravu byly vyhrazeny pouze dva. Jen spojení do Semtína a Bohdanče tehdy zajišťovalo až 10 trolejbusů, 2 autobusy a celkem 6 vlečných vozů. Trolejbusy 7 Tr a 8 Tr, které s vleky jezdily, trpěly na poruchy zadních náprav, rámů apod., dynama nestačily na osvětlení celé sopupravy a už vůbec ne na topení ve vlecích. Z těchto důvodů zanikl provoz vleků za trolejbusy prvně roku 1958.
Podruhé byl zaveden provoz trolejbusových souprav dne 19.3.1962, kdy na linku číslo 3 byly každý den vypravovány dva celodenní kurzy s vlekem. Dříve zmiňované poruchy se nevyhnuly vozidlům ani teď. Roku 1963 jezdily soupravy jen v době zimního jízdního řádu, tj. leden až duben a říjen až prosinec. Díky předání části výkonu linky 3 lince 11, zaniklo definitivně působení souprav v pardubické trolejbusové dopravě ke dni 1.2. 1964. Za autobusy jsme mohli najít vleky ažd do roku 1977, kdy provoz sopurav zanikl zavedením mechanického odbavovacího systému.
V Pardubicích jezdily pouze vleky typů D4 a B40, více jich v trolejbusové dopravě u nás nepůsobilo. Evidenční čísla vleků začínala od jedničky a překrývala se s autobusy.
V roce 2005 koupil DPmP vlečný osobní vůz Jelcz PO 1 E pro sopupravu s historickým autobusem Škoda 706 RTO. Vlek je plně funkční, akorát čeká na lakování. Obdržel evidenční číslo 5. PSHŽD také pořídil vlečný vůz, tentokrát ale typu Karosa B 40. Vůz obdržel eč. 3 a nyní na něm byla zahájena renovace.
Vlek D4
Předpokládaný původní vzhled vleků D4
Vlek PO1E
bokorysy zm, zdroj a více informací: www.trolejbus.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat