Trolejbusy typu 14Tr jsou druhým nejsilněji zastoupeným typem v historii pardubické dopravy a nejvíce početné dnes. První prototyp 14Tr spatřil světlo světa už v roce 1972, ale do sériové výroby se dostal až roku 1982, kydy nahradil zastaralý typ 9Tr. Od předchozích typů se 14Tr výrazně odlišoval moderní hranatou karoserií. Do Pardubic se první "čtrnáctky" dostaly v prvě v roce 1983, kdy byl zařazeny trolejbusy 14Tr01 (eč.301, 303, 309, 310 a 313) . Od roku 1995, po vyřazení 9Tr, se staly čtrnáctky jediným typem trolejbusu v Pcích, a to až do roku 2001, kdy byly zařazeny první 3 vozy typu 21Tr. Od roku 1995 byl dodáván typ 14Tr 17/6 M již s digitálními orientacemi. První trolejbusy 14Tr byly vyřazeny roku 1996 a byly prodány na východ (Ukrajina, Kazachstán ) takto se čtrnáctky prodávají dodnes. V letech 1998 až 2001 provedl sám DPmP ve vlastních dílnách generální opravy, která spočívaly v dosazení nových sedaček, digitálních orientací a renovace interiéru u těchto čtrnáctek eč. 334, 340, 342, 347,348 a 349. V roce 2001 dopravní podnik zakoupil od hradeckého DP 2 kusy14Tr07 (eč. 307 a 308, ex hradecké eč. 21 a 22) a 14Tr 08/06 (eč.311, ex HK eč. 29), ale u něho se po opravě a nalakování do původního originálního nátěru rozhodlo, že se stane hisorickým vozidlem (vůbec nevím proč, když 311 je rok výroby 1989 a 307 a 308 r.v. 1985 a v Pcích v té době také jezdily starší trolejbusy). Od roku 2005 také DPmP odesílá "neemkové" čtrnáctky (bez dig.orientací a pouze s GO v Pcích) na generální opravy do Plzně. Tam se vymění vše (dosadí se i digitální orientace, původní zůstane pouze skelet. GO v Plzni se zatím podrobily trolejbusy eč. 340-3, 345-8. V pravidelném provozu je už pouze 6 "cedulových" vozů (eč. 305, 306, 351, 356, 357 a 362. V areálu vozovny jsou teď dlouhodobě odstaveny tyto 14Tr: eč.307, 308, 314, 334, 337, 344, 355 a 361. Od roku 1983 v Pardubicích se objevilo celkem 74 kusů 14Tr. Z toho: 7 kusů 14Tr01, 4 ks 14Tr05, 11 ks 14Tr07, 10 ks 14Tr 08/06, 9 14Tr 10/06, 5 ks 14Tr 11/06, 5 ks 14Tr 13/6 a 20 ks 14Tr 17/6 M. Předpokládá se, že 14Tr budou jezdit v Pcích ještě nejmémě 14 let (!!) (díky GO v Plzni). Trolejbus typu 14TrM
Trolejbus 305 - stav v roce 2007
Unifikovaný vzhled - trolejbus 14Tr číslo 341 po GO v Plzni
Původní podoba trolejbusu 327
Historický trolejbus 14Tr08/6 číslo 311 (ex 29 Hradec Králové)
Trolejbus 341 ve stavu po dodání
obrázky z www.trolejbus.cz
více se dozvíte zde
středa 23. dubna 2008
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat